FRÅGOR & SVAR

Är det första gången du anlitar ett städbolag? Vill du veta vad som gör oss som aktör speciell? Vad ingår i vår tjänst? Här kan du få svar på några av de vanligaste frågorna vi får. Självfallet är du alltid välkommen att ringa vår kundtjänst så hjälper vi dig att reda ut eventuella frågetecken.





Email*

Ditt nummer (om du vill få hjälp via telefon)

Din fråga*

    Flyttstädning

  • Åker ni ut och tittar på bostaden innan städning ska utföras?

    Vi åker normalt inte ut och tittar på objektet innan uppdraget ska utföras. Om önskemål för det finns, kan vi självklart titta på möjligheten till det.

  • Hur lång tid i förväg måste jag boka en flyttstädning?

    För att få en garanterad tid rekommenderar vi att du bokar så tidigt som möjligt. I en del städer är vi väldigt flexibla och kan ibland ta emot en bokning någon dag innan tjänsten ska utföras. Sista veckan varje månad blir vi relativt snabbt fullbokade, så tänk på att vara ute i så god tid som möjligt.

  • Vad ingår i flyttstädningen?

    Du får en checklista vid bokning där det framgår vad som ingår och vad som inte ingår. Vi städar efter Mäklarsamfundets riktlinjer. Fönsterputsning och städning av vitvaror ingår. Det som normalt inte ingår, om det inte är avtalat, är: braskamin, inglasad balkong, våttorkning av väggar och tak samt övriga biutrymmen som inte avtalats vid bokning och det kan exempelvis vara: garage, källare och uterum. Ni laddar ner vår checklista här.

  • Ingår fönsterputsning vid flyttstädning?

    Ja, det ingår alltid om det inte krävs skylift eller säkerhetsanordning.

  • Ingår det städmaterial?

    Ja, det ingår alltid.

  • Vad ska jag tänka på innan ni kommer?

    Förutom att tömma bostaden på möbler och saker vill vi att du stänger av kyl&frys. Om du vill ha städat bakom exempelvis kyl&frys samt spis ser vi gärna att du drar fram dessa möbler innan vi kommer. Finns det ett badkar med en front, vänligen demontera det innan vi kommer.

  • Hur går det till rent praktiskt med upplåsning av bostaden?

    Om möjligt, ser vi gärna att du finns på plats för att låsa upp avtalad starttid. Du kan sedan göra upp med personalen på plats hur de ska låsa efter sig. Om du eller någon annan inte har möjlighet att möta upp, vänligen kontakta vår kundsupport så får vi tillsammans titta på alternativa möjligheter.

  • Ingår städning av balkong?

    Om balkongen är inglasad, ingår det inte om detta inte är avtalat vid bokning. Vanliga balkonger sopas av om vädret tillåter

  • Går det bra att lämna kvar en del möbler/saker?

    Om det står kvar möbler eller andra saker som kan vara i vägen för städningen, vänligen kontakta vår kundsupport. Vi flyttar inte på möbler eller saker, utan städar runt dem om inget annat är avtalat.

  • Varför behöver ni mitt personnummer?

    Vi behöver det för att kunna ansöka om RUT-avdrag och som säkerhet vid fakturering.

  • Är ni försäkrade, exempelvis om något skulle gå sönder?

    Vi har full försäkring som täcker eventuella skador på egendom.

Nöjd kund-garanti

  • Vad händer om jag inte är nöjd med flyttstädningen?

    Om du inte är nöjd med resultatet av städningen vi utfört, kontaktar du vår kundsupport antingen via telefon eller mail så hjälper vi dig på bästa sätt. Du har en garanti på 14 dagar vid flyttstädning och självklart vill vi komma ut och åtgärda eventuella missar helt kostnadsfritt. Oftast kan vi komma ut samma dag eller dagen efter du hör av dig, dock inom max tre arbetsdagar.

Betalning

  • Är priset jag fått ett fast pris? Tillkommer det några andra kostnader?

    Det enda som tillkommer är en faktureringsavgift på 25 kronor. Om ytskiktet i bostaden skulle visa sig vara i onormalt skick, kontaktas du för eventuellt prispåslag. Detta görs innan vi avslutar städningen.

  • Hur betalar jag?

    För privatpersoner som anlitar oss för flyttstädning sker betalning av fakturan till Intrum Justitia Finans AB (www.intrum.se).
Vid betalning mot faktura genomförs en standard kreditkontroll vilket kan medföra att en omfrågadkopia skickas till dig. 
Fakturan skickas hem till dig efter att städningen är genomförd. I vissa fall sker förskottsbetalning om du inte gått igenom vår kreditcheck.

  • Vad innebär er kreditkontroll?

    I samband med din bokning genomförs en standard kreditkontroll via Creditsafe (www.creditsafe.se). Detta för att vi fakturerar dig efter att städningen blivit utförd.
Kreditchecken är inget som drar ner din kreditvärdighet när du exempelvis vill ta lån hos banken. Innan vi gör en kreditcheck, krävs ett godkännande på det från dig.

  • Var är min faktura?


    Fakturan skickas normalt en eller två dagar efter att städningen blivit utförd. Om du inte mottagit den 5-6 dagar efter utförd städning, kontakta kundsupport på tel 010-330 99 55 eller support@cleaningservices.se så skickar vi ut en fakturakopia.

RUT-avdrag

  • Hur fungerar det med RUT-avdraget?

    Från och med 2009 har man som privatperson rätt till 50% avdrag för arbetskostnad på hushållsnära tjänster. Cleaning Services sköter hanteringen av skattereduktionen från Skatteverket. När du får fakturan har vi redan dragit av för RUT-avdraget.

  • Hur mycket RUT-avdrag får man göra?

    Man får göra avdrag på upp till 50 000 kronor per år för RUT-och ROT.

  • Kan jag göra RUT-avdrag för era tjänster?

    Om du är över 18 år och har skattat i Sverige så har du rätt till 50% avdrag på arbetskostnaden.

  • Om personen som bor i bostaden som ska städas avlider. Gäller RUT-avdraget då?

    Om personen avlidit efter att arbetet är utfört gäller skattereduktionen, annars inte.

  • Varför gäller inte RUT-avdrag vid dödsbostädning?

    Skatteverket har boendekrav på hushållsnära tjänster. Det måste alltså finnas en person skriven på bostaden som ska städas.

Hemstädning

  • Vad ingår i en hemstädning?

    I samband med bokningen får du en checklista där det står med hur vi normalt lägger upp hemstädningen. Har du några speciella önskemål som inte står med diskuteras detta vid bokningen. Du hittar vår checklista för hemstädning här.

  • Hur ofta städar ni varje hem?

    Hur ofta städningen ska ske per månad är helt upp till dig som kund. Vi går igenom detta vid första samtalet och lägger upp städningen utefter dina önskemål.

  • Hur gör ni med städningen om jag är bortrest?

    Om du ska resa bort en längre tid och inte önskar ha hemstädning då, kontaktar du vår kundsupport minst 10 dagar innan för ombokning eller avbokning. Om du vill att vi städar under tiden du är bortrest ordnar vi innan med nyckelhantering.

  • Måste jag själv stå för städmaterial?

    Som kund hos oss behöver du själv inte stå för något städmaterial. Vi har med oss allt som behövs. Om du dock har en fungerande dammsugare lånar vi den gärna, annars tar vi med oss en.

  • Vad händer om något går sönder i samband med att ni städar hemma hos mig?

    Vi har full försäkring som täcker eventuella skador på egendom.

  • Är det alltid samma person som kommer hem till mig?

    Ja, det ska alltid vara samma person som kommer hem till dig. Detta för att du ska känna trygghet och på grund av att den personen kommer att känna till rutinerna.

  • Är det något jag ska tänka på innan ni kommer?

    Plocka gärna undan så mycket som möjligt innan vi kommer. Det gör att städningen blir bättre utförd samt att städningen går att utföra snabbare.

  • Ingår fönsterputsning?

    Om du vill att vi utför fönsterputsning vid något städtillfälle, vänligen meddela vår kundsupport 10 dagar innan. Detta sker då enligt löpande timdebitering.

  • Ingår städning invändigt i ugn, skåp och kyl&frys?

    Om du har önskemål på detta, vänligen meddela vår kundsupport 10 dagar innan. Detta sker då efter löpande timdebitering.

  • Hur betalar jag?


    En faktura skickas den sista varje månad där vi sammanställt månadens städtillfällen och även dragit av för RUT. Betalningstiden ligger på 10 dagar och det tillkommer en fakturaavgift på 25 kronor.
Betalning av fakturan sker till Intrum Justitia Finans AB (www.intrum.se). Vid betalning mot faktura genomförs en standard kreditkontroll vilket medför att en omfrågadkopia skickas till dig.

  • Måste jag skriva avtal med er direkt för hemstädning?


    Nej, vi erbjuder en prova på-städning till att börja, där du får träffa personal samt känna hur det känns. Efter det tar vi kontakt med dig och diskuterar eventuellt fortsatt upplägg.

  • Måste ni känna till att jag har husdjur?


    Vi vill gärna få information om eventuella husdjur vid första kontakten. Detta för att vi vet vilken personal som ska städa hemma hos dig.

  • Vad händer om jag inte är nöjd med städningen?


    På hemstädning har du en städgaranti på 48 timmar efter att städningen är utförd. Om du inte är nöjd kontaktar du vår kundsupport via mail eller telefon så hjälper vi dig på bästa sätt.

Storstädning

  • Vad ingår i en storstädning?

    I samband med bokningen får du en checklista där det framgår vad som ingår i storstädningen. Här finns även checklistan bifogad.

  • Ingår fönsterputsning?

    Fönsterputsning ingår i storstädningen. Du kan även läsa mer i vår checklista för storstädning, som du kan ladda ner här.

  • Ingår städning invändigt i ugn, skåp och kyl&frys?

    Om du önskar detta så vänligen säg till vid bokningstillfället. Du ska då tänka på att innan tömma skåp, kyl&frys samt stängt av frysen så att den är avfrostad.

  • Måste jag själv stå för städmaterial?

    Vi tar med oss allt städmaterial som behövs.

  • Är det något jag ska tänka på innan ni kommer?

    Plocka gärna undan så mycket som möjligt innan vi kommer. Det gör att städningen blir bättre utförd samt att städningen går att utföra snabbare.

  • Vad händer om något går sönder i samband med att ni städar hemma hos mig?

    Vi har full försäkring som täcker eventuella skador på egendom.

  • Måste ni känna till att jag har husdjur?

    Vi vill gärna få information om eventuella husdjur. Detta för att vi vet vilken personal som ska städa hemma hos dig.

  • Vad händer om jag inte är nöjd med städningen?

    På storstädning har du en städgaranti på 48 timmar efter att städningen är utförd. Om du inte är nöjd kontaktar du vår kundsupport via mail eller telefon så bokar vi in en tid för åtgärd inom max tre arbetsdagar.

  • Hur betalar jag?

    En faktura skickas hem till dig efter att städningen är utförd. Betalningstid är 10 dagar och det tillkommer en fakturaavgift på 25 kronor. På fakturan har vi redan dragit av för RUT. 
Betalning av fakturan sker till Intrum Justitia Finans AB (www.intrum.se). Vid betalning mot faktura genomförs en standard kreditkontroll vilket medför att en omfrågadkopia skickas till dig.

Sekretess & personuppgifter

  • Personuppgifter

    Personuppgifter hanteras i enlighet med kreditupplysningslagen (KUL) som trädde i kraft 1 januari 2011 samt enligt gällande lagstiftning. (PUL)

  • Ångerrätt & köpvilkor

    Du har som kund hos oss rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Om du av någon anledning skulle önska avbeställa en tjänst. Så kontaktar du oss på support@cleaningservices.se eller ringer på 010-330 99 55.
    Du hittar våra köpvilkor här.

  • Sekretesspolicy

    Du hittar vår sekretesspolicy här.
    Vi uppmanar dig att läsa igenom policyn för att hålla dig informerad om hur Cleaning Services & Estate i Sverige AB behandlar dina personuppgifter.

ANVÄND HUSHÅLLSNÄRA TJÄNSTER

MED NÖJD KUND-GARANTI

Jag vill veta merSe vad vi kan göra för dig

92% av våra kunder skullerekommendera oss till en vän